Rapport från styrelsemöte

Publicerat: 2024-10-02 - 12:11 - Skrivet av Jon Sellén

Offentliggörande
Alex Sverin kommer att avsluta sin anställning som huvudtränare på vår klubb.
Han har sagt upp sig och har fått ett nytt liknande jobb närmare sin hemort där han vill bo.
Han är nöjd med sin tid hos oss på Hudiksvalls GK. Han har trivts bäst med att ha privatlektioner i studion. Han slutar i mitten av oktober. Styrelsen tackar Alexander för den tid han varit här och önskar honom ett stor lycka till med framtida uppdrag.
Beslutas att Filip och Jon snarast skriver i hop en platsannons för att hitta en ny tränare.

Rapport från klubbchef Jon Sellén
• Antalet betalande medlemmar är 1.055 personer. Intäkterna är dock lägre eftersom många unga nya in i klubben betalar mindre.
Målet är 1200 medlemmar för att vara en ekonomiskt välmående klubb.
• Snittåldern på klubbens golfare är idag 49,3 år (trots att vi har två aktiva golfare
som är 90+), vilket är sänkning med över 3 år mot förra året.
• Greenfeeintäkterna är mycket lägre än beräknat.
Vi har haft reducerad greenfeeavgift hela säsongen, varför intäkterna blivit mycket lägre. Men det har varit nödvändigt då banans kvalitét inte tillåtit ett högre pris. Det är i starten av säsongen som vi kan få in många greenfeegäster norrifrån om vi kan öppna tidigt.
• Golfveckan blir kvar på samma vecka som i år, dvs vecka 28. I år startade 1.102 personer mot
1.320 i fjol. Mest deltagare på partävlingarna.
• Rangen går bra -  Rangen är en framgångsfaktor och kan förbättras ytterligare med ny teknik, tak över vissa mattor och nätning så bollarna inte når utanför rangen.
• Vi har en stor tillströmning av unga golfare 14 - 23 år, det blir väldigt viktigt att försöka behålla dom som medlemmar kommande år.

Rapport från banchef Anders Edh
• Banpersonalen har torvat greenerna på hål 2, 7, 18 och 13. Torven togs från övningshålet som
klarat vintern bra. Övningshålet är nu sått.
• Gångvägarna på hål 9, 12 och 17 har gjorts i ordning och belagts med stenmjöl.
• Det återstår fortfarande jobb på banan för att färdigställa efter bevattningsprojektet.
• Möte senare i höst med entreprenören och hårdvaruleverantören för bevattningsanläggningen.
• Bevattningen fungerar nu till 98%.
• 350 ton fairwaydress ska läggas ut.
• På måndag skall ett fuktbevarande medel föras in i greenerna som inte vuxit till sig.
• Mellan den 9-12 oktober ska olika jordprover tas och skickas in för analys.
• Mattan på provisoriska tee på hål tre byts ut mot en bättre matta.

Ekonomi
• Blir ett tufft år att få det att gå ihop ekonomiskt.
• Rangen har gått bra • Greenfee sämre • Simulatorn bra • Shopen har gått bra - mest har försäljningen av golfutrustning och Custumfittingklubbor ökat • Lektioner ungefär som budget
• Sponsring bra. Prognosen görs när september månad är bokförd.
• Positivt är att räntan är på väg ned.

Rapport från Medlemskommittén
• 60-årsjubileet blev en succé. 95 gäster på festen och fullbokat på golftävlingen.
Ekonomiskt hamnade vi på plus minus noll.
Förfrågan har kommit om att ordna en riktig golffest en gång per år.
I övrigt jobbar kommittén med hur vi ska lyckas locka fler medlemmar till klubben, för att
nå vårt mål på 1200 medlemmar. Olika alternativa vägar är under diskussion.

Fastighetskommittén
• Elever från Bromangymnasiet målar just nu utsidan på restaurangen.

Rapport från GGA och Damer 55+
• GGA tuffar på.
• Damer 55+ har kanonstart i morgon med sopplunch och avslutning i morgon.

Rapport från Bankommittén
• ”Stickans Course Crew” har lagt stenmjöl på några gångvägar. Konstateras att banan är fin nu,
bra om de som spelar lägger tillbaka sin uppslagstorva och lagar sina nedslagsmärken så banan får fortsätta vara fin.

Rapport från Junior-/Elitkommittén
Det finns en ny energi i juniorkommittén nu! Magnus Lampert, med hjälp av bollplanket Niklas
Björkén, ska bilda en ny grupp och satsa på mer träning och tävling för juniorer. De ordnade en trevlig tävling i lördags för de som gått i träning under hösten så alla fick komma ut på banan.

Robotgräsklippare
Vi har haft två olika robotgräsklippare gåendes under sommaren och är nöjda med den kvalitets- höjning av banan de ger. En grupp om Kåge, Jennie, Anders och Jon ska göra en utvärdering av
robotgräsklipparna och ta in offerter.

Kontroll på range och banan
Hur bemöter vi tjuvspel på banan. Viktigt att vi tar tag i detta inför starten av kommande säsong.

Övriga frågor
Nytt låssystem måste inköpas nu när en simulator kommer att vara i restaurangen.
• Restaurangen har öppet t o m nästa vecka.
• Kommande fredag - möte med GGA och Damer 55+ - vad är lämplig motprestation för att få
reducerat pris i simulatorn och förbokade tider på tisdagar?
• Förslag finns att bygga en liten ”stuga” - en scoring arera - på vårt ”torg” utanför shopen. Där skall alltså även finnas möjlighet att sitta och knappa in alla tävlingsresultat. Förslaget ska arbetas vidare. Anslagstavlan och
nuvarande kur tas i så fall bort.