Rapport från styrelsemöte

Publicerat: 2024-09-02 - 12:00 - Skrivet av Jon Sellén

Augusti

Rapport från klubbchef Jon Sellén
• Antal betalande medlemmar är 1.040 personer. Intäkterna lägre, många unga som betalar mindre.
Medlemsformerna bör diskuteras vid kommande styrelsemöten. Viktigt att hitta ett modernare sätt
när nya generationer är i antågande.
• Antalet lektionstimmar för Alex har ökat, men inte nått riktigt ända fram än.
• Greenfeeintäkterna är mycket lägre än beräknat, pga många faktorer bl a reducerad
greenfeeavgift hela säsongen.
• Rangen går bra - kan rädda upp lite av de saknade greenfeeintäkterna?
• I juli gjorde några unga grabbar inbrott i nyckelskåpet och tog ut tre golfbilar för att ”leka lite”.
Detta resulterade i tre kvaddade bilar (varav en halvvägs ut till havet). Klubben polisanmälde
händelsen och ganska kort därefter kom ett erkännande från de skyldiga så nu ligger ärendet
hos polis och försäkringsbolag.
• Vi bör åka ut och kontrollera våra spelare oftare. Åka ut och vara trevlig men kontrollera att
de betalat sin avgift/grennfee.
• Filip Modig föreslår att Alexander gör små filmer med vett & etikett och tips på banan och
lägger ut på sociala medier. Detta för att öka speltempot och kunskapen om vad som gäller.
• Det finns invasiva växter på banan. Jon kontaktar kommunen för att se vad som ska göras.

Rapport från banchef Anders Edh
• Banpersonalen jobbar på med stödsådd på fairway och foregreen. Även greenerna kommer att
sås ytterligare. Allt som går att göra med greenerna är gjorda men fortfarande är det torrt 2 cm
under ytan. Greenerna tog styrk i vintras då dukarna blev kvar för länge pga väderleken.
• Det återstår fortfarande jobb på banan för att färdigställa efter bevattningsprojektet.
• Bevattningsanläggningen fungerar inte optimalt. Det finns en koppling var 25:e meter och det är signalkabeln som har en tendens att gå sönder. Problemet ska diskuteras på måndag med leverantören av produkterna.
• I september blir det röjning av träd.
• Klubben fick bara en skolungdom på sommarjobb i år. Detta pga ett missförstånd. Detta har
gjort att många enklare arbetsuppgifter blivit eftersatta i sommar.

Tävlingskommittén
Denna säsong har varit blandad, på några tävlingar fattades sponsorer och funktionärer.
Verksamheten måste ses över så det blir bättre nästa år. Damer önskas in i kommittén.

Ekonomi
• Bokföringen för juli (kassa) klar. Ligger tyvärr lägre än budgeterat.
Mycket av det är föryngringen som sker på klubben just nu, vilket genererar i lägre avgifter.
• Stugorna har haft sämre beläggning, lektioner har ökat lite,  greenfee har minskat, shopen har ökat lite.
• Positivt är att räntan är på väg ned och att simulatorn och rangen ökat, och där finns tid kvar att öka intäkterna.

Rapport från Medlemskommittén
• 60-årskalaset är nära nu. Tävlingen överfull, kanonstart, sedan följer smashburger och prisutdelning.
Barnen bjuds på hamburgare och glass från kl 14 och det ordnas lekar i golfäventyret.
Festmiddagen på Strandpiren, 94 anmälda. De i styrelsen som inte tävlar sköter kringjobbet
under dagen. Ballongblåsning och förberedelser kvällen innan för de som kan ställa upp.

Fastighetskommittén
• Målning av utsidan på restaurangen kommer att ske till hösten med hjälp av elever
från Bromangymnasiet. ENT håller med ställningar.

Rapport från GGA och Damer 55+
• Rapport från Thomas ang GGA lämnad.
• Damer 55+ har en rad frågor som besvaras, bla olyckligt det som hände med GIT, få damer som tävlar kan kanske öka med införande av en damklass samt fler engagerade damer önskas i tävlingskommittén.
• Golfvärdar behövs men det behövs också klara regler på vad en golfvärd ska göra!!

Rapport från Bankommittén
• ”Stickans Course Crew” är på gång med att den 21 augusti fixa slänten på hål 4 samt hål 6.
På hål 3 ska bakre tee renoveras.

Rapport från Junior/Elitkommittén
Hudiksvall har gått upp i lag-SM. Det är 16 klubbar i Sverige som tävlar om att vara landets
bästa golflag. Detta kommer att innebära större kostnader varför de måste hitta sponsorer.
Lampert, Jon och Alex ska kallas till ett möte för vidare diskussioner.
Hudiksvalls Golfklubb är nu den enda föreningen i Hudiksvall som har ett lag på SM-nivå.

Inköp av ytterligare en Simulator
Ska vi använda restaurangen för att installera ytterligare en Simulator och på så sätt också öppna
upp för trevliga event för företag? Det möjliggör satsningen på barn och ungdom, dessutom ökar vi tillgången på tider för alla som vill spela. Styrelsen beslutar att satsa på detta.

Inköp av robotklippare
Frågan diskuteras. Vi har haft en maskin gåendes under sommaren och är nöjda med den kvalitetshöjning av banan den ger. Vi skulle behöva sex robotklippare för att täcka hela banan, men det är en dyr affär.
Våra manuella klippare gamla och snart behov av förnyelse och underhållet på dem är dyra.
Frågan undersöks och diskuteras vidare.

Övriga frågor
• Ordförande rapporterar om kommande Gästrike Hälsinge-möte där greenfeesamarbetet och
tjuvspelandet ska diskuteras.
• Holmen kommer att på vårt uppdrag gallra i våra skogar runt banan, det kommer att ge banan det utseende som vår Masterplan föreskriver. Dessutom blir det en intäkt. Styrelsen säger ja till detta. Avverkningen sker endast vid tjäle.